Ingrid Bergman – 100. rocznica urodzin

Od 2 sierpnia w Iluzjonie trwa przegląd filmów poświęcony twórczości Ingrid Bergman, przygotowany z okazji 100. rocznicy urodzin aktorki. W programie znajdą się m.in. filmy: „Urzeczona”, „Jesienna sonata” oraz  „Casablanca” i „Gasnący płomień”.          

Bergman, choć jest aktorką pochodzenia szwedzkiego, ze względu na liczbę  filmów, w których wystąpiła poza granicami własnego kraju, za „swoją” uznają ją także Amerykanie i Włosi. Uwielbiana przez publiczność i ceniona przez krytyków za swój nieprzeciętny talent, artystka zasłynęła także dzięki swemu burzliwemu życiu prywatnemu m.in. za sprawą związku z reżyserem Roberto Rossellinim. Karierze Szwedki od początku towarzyszyło duże szczęście. W 1936 roku wcieliła się w rolę Anity Hoffman w filmie „Intermezzo”, który to zobaczył słynny producent David O. Selznick i postanowił zrealizować jego amerykańską wersję obsadzając Bergman w roli głównej.  Choć aktorka zagrała w blisko pięćdziesięciu filmach w wywiadach najczęściej pytana była o kreację Ilsy Lund z obrazu „Casablanca”. Podobno szalenie ją to drażniło. Nie uważała, by ta właśnie rola była jej największym aktorskim osiągnięciem. Niezależnie jednak od tego co sądziła sama aktorka, duet Bergman – Bogart na zawsze zapisał się na kartach historii kina i po dziś dzień wyciska łzy setkom kinomanów na całym świecie. Nie należy jednak zapominać o innych kreacjach szwedzkiej gwiazdy, które oprócz uwielbienia publiczności, przyniosły jej także uznanie krytyków. Są to m.in. filmy: „Gasnący płomień” George’a Cukora, w którym Bergman zagrała żonę pozbawionego skrupułów muzyka starającego się wmówić jej chorobę psychiczną, „Anastazja” Anatola Litvaka – dramat opowiadający o poszukiwaniach rosyjskiej księżniczki, która rzekomo przeżyła Rewolucję Październikową czy też „Morderstwo w Orient Expressie” – kryminał oparty na bestsellerze Agathy Christie. Za udział we wszystkich tych dziełach, Bergman uhonorowana została Oscarem.

Plan projekcji:

Sala Stolica

 

2 VIII; godz.: 17:45               Casablanca (Casablanca) reż. Michael Curtiz, USA 1942 102’

3 VIII; godz.: 20:00               Helena i mężczyźni (Eléna et les hommes) reż. Jean Renoir, Włochy/Francja 1956 98’ 

7 VIII; godz.: 18:00               Helena i mężczyźni (Eléna et les hommes) reż. Jean Renoir, Włochy/Francja 1956 98’ 

8 VIII; godz.: 20:00               Jesienna sonata (Höstsonaten) reż. Ingmar Bergman, Francja, RFN, Szwecja 1978 93’

8 VIII; godz.: 17:45               Wizyta starszej pani (The Visit ) reż. Bernhard Wicki, USA/NRD/Francja/Włochy 1964 101’ (dubb.)

9 VIII; godz.: 20:15               Spacer w wiosennym deszczu (A Walk in the Spring Rain) reż. Guy Green, USA 1970 98’  

11 VIII; godz.: 17:45             Jesteśmy kobietami (Siamo donne) reż. Gianni Franciolini, Alfredo Guarini, Roberto Rossellini, Luchino Visconti, Luigi Zampa, Włochy 1953 100’

12 VIII; godz.: 20:00                         Urzeczona (Spellbound) reż. Alfred Hitchcock, USA 1945  111’

16 VIII; godz.: 15:00             Jesteśmy kobietami (Siamo donne) reż. Gianni Franciolini, Alfredo Guarini, Roberto Rossellini, Luchino Visconti, Luigi Zampa, Włochy 1953 100’

17 VIII; godz.: 18:00             Jesienna sonata (Höstsonaten) reż. Ingmar Bergman, Francja, RFN, Szwecja 1978 93’

17 VIII; godz.: 20:00             Morderstwo w Orient Expressie (Murder on the Orient Express) reż. Sidney Lumet Wielka Brytania 1974 127’

18 VIII; godz.: 18:00             Spacer w wiosennym deszczu (A Walk in the Spring Rain) reż. Guy Green, USA 1970 98’  

21 VIII; godz.: 20:15             Jesienna sonata (Höstsonaten) reż. Ingmar Bergman, Francja, RFN, Szwecja 1978 93’

22 VIII; godz.: 20:00             Casablanca (Casablanca) reż. Michael Curtiz, USA 1942 102’

23 VIII; godz.: 20:00             Urzeczona (Spellbound) reż. Alfred Hitchcock, USA 1945  111’ 

24 VIII; godz.: 20:00             Wizyta starszej pani (The Visit ) reż. Bernhard Wicki, USA/NRD/Francja/Włochy 1964 101’ (dubb.)

25 VIII; godz.: 19:45             Podróż do Włoch (Viaggio in Italia)* reż. Roberto Rossellini, Włochy/Francja 1954 82’           

26 VIII; godz.: 20:00             Łuk triumfalny (Arch of Triumph)* reż. Lewis Milestone, USA 1948 109’

28 VIII; godz.: 20:00             Morderstwo w Orient Expressie (Murder on the Orient Express) reż. Sidney Lumet Wielka Brytania 1974 127’

29 VIII; godz.: 20:00             Casablanca (Casablanca) reż. Michael Curtiz, USA 1942 102’

30 VIII; godz.: 17:30             Helena i mężczyźni (Eléna et les hommes) reż. Jean Renoir, Włochy/Francja 1956 98’ 

31 VIII; godz.: 17:45             Gasnący płomień (Gaslight) reż. George Cukor, USA 1944 111’ 

Ingrid Bergman

Ingrid Bergman urodziła się 29 sierpnia 1915 roku w Sztokholmie. Ukończyła Królewską Akademię Sztuki Dramatycznej. Po początkowo niewielkich rolach w szwedzkich produkcjach przełomem w jej karierze okazał się udział w filmie „Intermezzo”, który zagwarantował aktorce także angaż w Hollywood. Na lata 40. przypadają jedne z najciekawszych w dorobku gwiazdy, filmy. Wystąpiła wtedy m.in. w obrazach takich jak: „Doktor Jekyll i pan Hyde” Victora Fleminga, „Casablanca” Michaela Curtiza, „Komu bije dzwon” Sama Wooda, „Urzeczona” i „Osławiona” Alfreda Hitchcocka oraz „Gasnący płomień” George’a Cukora, za który uhonorowana została swoim pierwszym Oscarem. W 1949 roku Bergman porzuciła swego ówczesnego męża i wyjechała do Włoch, gdzie związała się z reżyserem Roberto Rosselinim. Para doczekała się trójki dzieci, jedną z nich jest słynna aktorka i modelka – Isabella Rosselini. Ingrid wystąpiła w 5 filmach zrealizowanych przez Roberto w tym m.in.: „Joanna d’Arc na stosie”, „Podróż do Włoch” oraz „Stromboli, ziemia Boga”. Związek artystki z włoskim twórcą nie przetrwał próby czasu co zadecydowało o powrocie Bergman do Stanów Zjednoczonych. Hollywood przyjęło ją z otwartymi ramionami o czym świadczy drugi w karierze gwiazdy Oscar za udział w filmie „Anastazja” Anatola Litvaka. W tym samym roku na ekrany kin wszedł pełen uroku komediodramat w reżyserii Jeana Renoira – „Helena i mężczyźni”. W 1974 roku aktorka otrzymała trzeciego Oscara za rolę w filmie – „Morderstwo w Orient Expressie”. Cztery lata później stworzyła jedną ze swoich najwybitniejszych kreacji, skonfliktowanej z córką matki, w dziele Ingmara Bergmana – „Jesienna sonata”. Artystka zmarła w 67. rocznicę urodzin - 29 sierpnia 1982 roku w Londynie.